Forebyggelse af fald

Hold din krop stærk og træn med Randers Sundhedscenter! Vi har samlet nogle forslag til hjemmeøvelser på film, der viser, hvordan du bedst træner din krop.

Stå på et ben

Stå på et ben, med let bøj i knæet og ret ryg, og gerne med mulighed for støtte fra evt. stol. Forestil dig at det blæser og at du svajer som et strå i vinden. Forsøg at stå således indtil du bliver træt i benet. Øvelsen kan gøres vanskeligere ved at du lukker øjnene.

(video på vej) 

Udfald til siden

Stå med samlede ben og hænderne i siden. Før det aktive ben ud til siden og læg tyngden over til denne side. Når foden rammer gulvet bremses bevægelsen. Ved slutstillingen er det aktive ben bøjet og standbenet er næsten strakt. Stød fra og returnér til udgangspositionen. Gentag til den anden side.

(video på vej) 

Rejse/sætte sig

Sid på en stol med armene over kors foran brystet. Bevæg overkroppen fremad og rejs dig op til stående.

(video på vej) 

Udfald fremad

Stå med samlede ben og hænderne i siden. Løft det aktive ben og fald frem. Når foden rammer gulvet bremses bevægelsen. Ved slutstillingen er kroppen i en dyb position. Stød fra og returnér til udgangspositionen. Gentag med det andet ben.

(video på vej) 

Tilbage til overblik over øvelser